Gehoord van 2 vrouwen deze maand: “Ik ga hier mentaal sterker uitkomen. Hoewel het wel een moeilijke tijd wordt. Ik hoopte dat ik mijn werk nog een paar jaar zou kunnen blijven doen. Maar ineens ziet alles er anders uit. Ik ga er mentaal sterker uitkomen, dat is zeker.”

Het herinnert me aan een periode waarin ik op een keerpunt stond en voor mij alles tot stilstand kwam…

Mentaal sterker

Ik werd – hoogzwanger – ontslagen.

Jee, wat was ik kwaad. Mijn werkgever kon me het waarom niet uitleggen.

“Iemand met jouw opleiding moet dat zelf begrijpen.” En toen ik aandrong: “Dat kun je zelf wel bedenken als je heel goed nadenkt.”

Wat ik niet meer geweten zou hebben, als ik heb deze zinnen niet had genoteerd in mijn dagboek van die tijd.
Er staat ook nog dat manlief aan me vroeg:
“Wat vind je belangrijk in het leven?”
“Dat we een gezond kind krijgen,” was mijn antwoord.

Wat ik me nog wel kan herinneren is dat het schrijven me heel erg opluchtte indertijd.

Gelukkig hadden we een rechtsbijstandsverzekering. Ik vocht het ontslag aan. Het kostte me waanzinnig veel energie, ook om de resterende tijd tot mijn zwangerschapsverlof uit te werken. De verloskundige waarschuwde me, omdat het gewicht van de baby te laag bleef.

Het ontslag hakte er flink in.

Het moeilijkste was dat ik me mentaal goed wilde voorbereiden op mijn bevalling én ook moest nadenken over het ontslag, het geregel eromheen én hoe het te verwerken.

“Je moet iets doen met je woede”, adviseerde een vriendin.

Ik sprak veel met familie, collega’s en vriendinnen. Maar vooral schreef ik de gebeurtenissen van me af. Dat maakte me mentaal sterker. In die tijd had ik nog geen kennis van gestructureerde schrijfmethoden als ochtendpagina’s en Writes.

Levensles

Gelukkig beviel ik van een kerngezonde dochter, ons 2e kind, dat het prima deed. Dat doet ze nog steeds trouwens. Ze heeft een goede baan en ging dit jaar het huis uit.

Na veel gesteggel kreeg ik een schadevergoeding en dat was meegenomen. Maar daarnaast had ik enorm veel geleerd door alle gevoelens die langs waren gekomen. Ook was het een levensles in geduld hebben.

Iets wat me kort erna van pas kwam. We kregen via via te horen dat we ons huis uit zouden moeten vanwege plannen van de gemeente. Ze wilden ons huis slopen. Maar dat is een ander verhaal.

Toen mijn jongste dochter naar school ging, begon ik voor mezelf, als tekstschrijver. Iets waar ik waarschijnlijk niet aan zou zijn begonnen als deze ontwikkelingen er niet waren geweest.

Keerpunt

Ik ben benieuwd wat de vrouwen gaan doen, die nu op een keerpunt in hun leven staan.

De ene vertelde me dat ze graag iets wil gaan doen met schrijven en reizen. De ander denkt erover om het schrijven serieus op te pakken.

Voor mij tonen ze hiermee veerkracht. Ze balen, maar ze zijn ook al in staat een nieuwe kans te zien en die voor zichzelf te creëren.

==================================================

Je evenwicht herstellen

“Ik heb nog nooit zoveel verschillende stemmingen gehad op één dag. Mijn leven is totaal op zijn kop gezet. Het verlies van mijn baan, de mensen met wie ik al jaren werk, als ik denk aan alle veranderingen die dit teweeg gaat brengen… En wat moet ik nu gaan doen?”

Deze notitie is van een man, die meedeed aan een studie over expressive writing van psycholoog James Pennebaker.

Zijn perspectief veranderde door deze manier van schrijven. Dat is een van de verschijnselen die optreedt als je meerdere keren over een ingrijpende ervaring schrijft.

Pennebaker vertelt veel over allerlei wetenschappelijk onderzoek. Wat  opvalt, is de link tussen expressive writing en geestelijke gezondheid.

Het is geen simpele vorm van journaling of dagboekschrijven. Eerder is het een techniek, die mensen helpt omgaan met emotionele gebeurtenissen in hun leven. En er is massa bewijs dat het werkt.

Maar eigenlijk maakt dat wetenschappelijk bewijs helemaal niet uit. Het gaat er vooral om of het voor jou werkt. En dat kun je alleen ervaren door het te doen. Met enige regelmaat. Een beetje discipline heb je dan ook wel nodig.

Met de juiste instructies kan schrijven een stimulans zijn om zelf je evenwicht te herstellen en je mentaal sterker maken. Dat is wel wezenlijk, de juiste instructies. En het kan fijn zijn als je begeleiding krijgt van een schrijftherapeut of -coach.

De methode van James Pennebaker is een van de schrijfmethoden, die in bod komen in mijn gratis e-course.

 

Jezelf vragen stellen

Schrijfinstructies gaan eigenlijk niet over schrijven.

Veel meer gaat het over jezelf vragen stellen. Over het onderzoeken van issues, waar je tegen aan loopt in je leven. Over wat een streep in je plannen teweegbrengt…

Dat kun je al schrijvend doen. Bestel de gratis e-course: 5 manieren om meer rust in je hoofd te krijgen.

Link tekst Ja, ik bestel graag de gratis e-course!

Je maakt kennis met 5 schrijfmethoden en leert de belangrijkste schrijfregel. Ook kun je zelf onderzoeken wat voor effect het op jou heeft.

Natuurlijk kun je altijd eerst even sparren om te vragen of het iets voor je is. Hoeveel tijd het kost. Of dit een goed moment is. Maak een connectie via Linkedin. Of bel: 06 288 11 950.